Biztonságban útközben
Hatósági hír
A „Minden jóban van valami rossz” mondás azonban ebben az esetben is igaz. A sziporkázó napsütés számos családot ösztönöz arra, hogy autóba üljenek, és otthonuktól távolabb keressenek maguknak programot. A városokban elviselhetetlen meleg tömegeket űz a strandokra, ennek eredményeként a Veszprémi Rendőrkapitányság illetékességi területét hosszan érintő 82-es számú főúton összefüggő járműoszlopok alakulnak ki a hétvégeken a Balaton irányába, illetőleg onnan vissza Győr felé. Ezt a forgalmat tetézi még a külföldi turisták turnusváltása is. A több autó több baleseti veszélyhelyzetet teremt és a szélsőséges meleg sem hat kedvezően a közlekedők vezetési képességeire.
A vezető szervezete a hőmérséklet emelkedésére egyre rosszabbul reagál, a baleset bekövetkezésének lehetősége extra hőterhelésnél akár egyharmadával is megnőhet. Ezzel mindenkinek számolnia kell, még a gyakorlott sofőröknek is, hiszen a külső környezet okozta élettani hatásoktól ők sem függetlenedhetnek. A koncentrálóképesség csökken, a reakcióidő nő, a szervezetet és az idegrendszert érő terhelés agresszív vezetői magatartást válthat ki. További problémát okozhat a dehidratáció, amennyiben a megfelelő folyadékpótlás elmarad. Ez vérnyomáseséshez, az agy vérellátásának romlásához, álmossághoz vezet.
A fentiekből következő veszélyek azok tudatosításával, józan előrelátással jelentős mértékben csökkenthetők. A hosszabb utazásokat célszerű megtervezni. A korai kelés lehetővé teszi, hogy az út egy részét még hűvösebb időben tehessük meg. Ugyanez az előny jelentkezhet a későbbre kitolt visszaindulás esetén. A várható torlódások időszakát is érdemes felmérni és ezeket kikerülve időzíteni az utazást, hiszen az idegrendszert leginkább az a körülmény terheli, ha az autós mozdulatlanságra vagy araszolgatásra kényszerül. Esetenként érdemes lehet alternatív útvonalban gondolkodni még akkor is, ha az a távolságot tekintve valamivel hosszabb.
Több száz kilométeres utazásokba mindenképpen pihenőket kell iktatni. Ezek során fontos a folyadékpótlás, a testmozgás, hogy a vezető valóban felfrissülve ülhessen vissza a volán mögé. Távolabbi országba tervezett nyaralás esetén nagyon megfontolandó az egyhuzamban történő vezetés, ilyenkor célszerű valahol félúton egy éjszakára szállást foglaltatni, ahol teljes értékű a pihenés. Az útszéli parkolóban való megállás és az autóban alvás nem pótolja ezt.
Néhány évvel ezelőtt egy Balatonra tartó német család három tagja vesztette életét az úti céljuktól alig néhány kilométerre ilyen előzmények után, mivel az „erőltetett menet” végére a vezető kimerült, elaludt a volán mögött, majd áttért az út menetirány szerint bal oldalára, ahol frontálisan ütközött a szemből érkező járművel.
Nem minden úti cél közelíthető meg autópályán, vagy legalábbis nem az út teljes hosszában. A kétirányú forgalmú utakon az előzés nehezebb és több veszélyt hordozó manőver, mint az autópályákon. Olyankor, amikor egybefüggő gépkocsioszlop alakul ki az úton, melynek sebessége megközelíti a megengedett maximális sebességet, érdemes megfontolni, hogy egyáltalán van-e értelme az előzésnek. Ilyen esetben ugyanis számos előzést követően lehet, hogy csak néhány száz méterrel kerül előrébb az autó, ami időben elhanyagolható mértékű nyereség. A többség ezt általában átlátja és higgadtan követi az előtte haladót, azonban előbb utóbb mindig érkezik hátulról egy-két „izgága”, akik sokszor kockázatos előzéseket is bemutatnak. Az előzés sokszor magától is okafogyottá válik. Pl. a lassabban közlekedő autóbusz beáll a soron következő település megállójába. A bölcs járművezető ezeket a lehetőségeket is előre látja.
Kérjük, közlekedjenek körültekintően, az élet- és a testi épség védelme legyen mindenek előtt!
A kép illusztráció!